Heb je moeite met lezen en tekstbegrip? Stel je werk uit omdat je denkt dat je toch niet aan de verwachtingen kunt voldoen? Wil je handvatten om beter om te gaan met de gevolgen van dyslexie in een school- of werksituatie? Ben je hoogbegaafd en vind je het lastig om te lezen of je aandacht erbij te houden? Dyslexie kan ook voorkomen bij hoogbegaafden. Dat maakt jou uniek op twee fronten! Dan is de training 'dyslexie' wellicht iets voor jou!
De training 'Dyslexie'
Ontdek in deze training dat dyslexie meer is dan een taal- en/of schrijfprobleem. Met dyslexie maak je van sommige hersengebieden meer gebruik dan een zonder dyslexie. Hieruit volgt dat dyslexie samengaat met talenten.
Wat komt onder meer aan bod?
- Je leert om je focus te verleggen van taalbeperkingen naar persoonlijke ontwikkelingen.
- Je erkent de impact van het hebben van dyslexie.
- Je ontdekt wat je persoonlijke talenten zijn.
- Je oefent om je gedachten te controleren en problemen te veranderen in mogelijkheden.
- Je leert je ideeën beter kunnen verwoorden, gesproken en op papier
- Je leert vlot zonder hapering met plezier te lezen
- Je ontdekt dat wat je hebt gelezen kunt onthouden en begrijpen
- Je gaat netter schrijven
- Je ontdekt dat je een presentatie kan geven voor een groep
- Je ervaart minder stress en vermoeidheid na een school- of werkdag
- Je krijgt meer zelfvertrouwen in je eigen kennis en vaardigheden
Voor wie?
Leerling Leert Leren biedt twee opties. Begeleiding in leren leren met dyslexie of intensieve hulp met je dyslexie om controle te krijgen op jouw leerproces. Neem contact op voor meer informatie. De training is geschikt voor leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs en ook voor volwassenen. Informeer naar de mogelijkheden. Leerling Leert Leren volgt de opleiding Davis Counseling met de Davis Methode en is hiermee dé dyslexie specialist van Zoetermeer.
Fixatie Disparatie (FD)
Als je ergens naar kijkt moeten beide ogen naar hetzelfde punt kijken. Wanneer dit niet goed gebeurt, fixeer je (kijken) disparaat (niet goed). De hersenen kunnen de beelden van de beide ogen niet tot één enkel beeld versmelten, waardoor het zien onduidelijk wordt. Dit kan wazig zicht en/of onrustig gedrag veroorzaken. Het is zeer aannemelijk om te veronderstellen dat een FD-er tijdens een dyslexieonderzoek ten onrechte dyslexie zal worden gediagnostiseerd. Leerling Leert Leren is een FON aangesloten Visuele Screener & Trajectbegeleider. Neem gerust contact op voor meer informatie of vul direct de vragenlijst in voor een quick-scan en kijk hier voor prijzen.
Bij FD is het lezen heel vermoeiend, omdat er een afwijkend beeld binnenkomt. Dit kan wazig zicht en/of onrustig gedrag veroorzaken. Ook als je kind scherp ziet, kan er sprake zijn fixatie-disparatie! Een visuele disfunctie is een onzichtbare belemmering bij het lezen, spellen, rekenen en de concentratie. Ook kinderen met een volledige gezichtsscherpte kunnen een visuele disfunctie hebben!
Fixatie-Disparatie kan wazig, bewegend of onduidelijk zicht veroorzaken, maar ook onrustig gedrag. Het is zeer aannemelijk dat een iemand met Fixatie-Disparatie na een dyslexieonderzoek een een gestelde dyslexie diagnose krijgt. Fixatie-Disparatie en dyslexie laten veel dezelfde kenmerken zien, maar er is ook een belangrijk verschil tussen FD en dyslexie.
Dyslexie is een taalontwikkelingsstoornis, die genetisch is bepaald. Mensen met dyslexie kunnen de klanken van een woord niet analyseren en onthouden. Daardoor is leren lezen moeilijk. Ongeveer 10% van de leerlingen is een zwakke lezer en speller. Van deze 10% leerlingen heeft 5% last van dyslexie.
FD is is heel goed te behandelen. Neem contact op voor een screening fixatie-disparatie.
Bij problemen met lezen, spelling of rekenen is het belangrijk om te onderzoeken hoe iemand visuele informatie verwerkt. Bereikt alle informatie de hersenen of gaat er soms iets verloren? Komt de informatie duidelijk over of lijkt deze te bewegen of te verschuiven? Hoeveel moeite kost het voor iemand om informatie op leesafstand te verwerken? En hoe hangt deze visuele verwerking samen met concentratie en oog-handcoördinatie? Worden het begin en het einde van een woord goed van elkaar onderscheiden of lijken ze voor iemand samen te smelten of te dupliceren?
Met visuele screening krijgt je inzicht in deze processen. Wanneer er problemen worden ontdekt, kunnen er gerichte oefeningen worden aangeboden om de visuele verwerking te verbeteren. Zo krijgt je ondersteuning in je leerproces en ben je beter in staat om informatie effectief te verwerken.
Huiswerkbegeleiding voor leerlingen met dyslexie
De problemen met leestempo, spelling, het leren van rijtjes, tafels en soortgelijke informatie, de verwerking van lettertekens en klanken, en het automatisch toepassen van kennis en soms hoofdrekenen kunnen ook voortkomen uit onvoldoende begeleiding van de leerlingen, moeilijkheden bij het leerproces of andere persoonlijke problemen.
Op school is het van groot belang om de sterke kanten van een leerling optimaal te benutten. Daarnaast is het essentieel dat leerlingen meer tijd krijgen voor bepaalde oefeningen dan hun klasgenoten. Tot slot is het noodzakelijk dat leerlingen extra en aangepaste oefeningen krijgen om lees- en spellingproblemen te verminderen. Bij Leerling Leert Leren wordt door middel van huiswerkbegeleiding gewerkt aan al deze uitdagingen, zodat leerlingen betere prestaties kunnen leveren op school. Informeer naar de mogelijkheden.
In het kort
-
- Voor wie
- Jeugd | Adolescent | Volwassenen MBO, HBO, Universiteit
-
- Wat
- Pakket: 1) Dyslexie hulpvraag 9 uur | 2) Kort maar intensief traject 30 uur (5 dagen)
-
- Wanneer
- Data en tijd in overleg | na 17.00 uur mogelijk
-
- Waar
- Zoetermeer (Bredewater 16) | Amersfoort (Eemsplein) | bij u thuis
-
- Scholen
- Incompany op aanvraag 6x 90 minuten
-
- Na deelname
- Certificaat van deelname | na twee weken evaluatiegesprek